جراحی زیبایی یا جراحی پلاستیک؟!؟

چه تفاوتی بین جراحی زیبایی و جراحی پلاستیک وجود دارد؟

بسیاری از افراد جراحی زیبایی و عمل جراحی پلاستیک را یکی در نظر می‌گیرند. تعداد قابل توجهی از جراحان پلاستیک، تمرکز خود را بر روی عمل جراحی زیبایی قرار می‌دهند. اما در نظر گرفتن این دو واژه به جای هم به لحاظ فنی صحت ندارد. این دو نوع از جراحی بسیار به هم نزدیک‌اند، اما آن‌ها یکسان نیستند.

جراحی زیبایی و جراحی پلاستیک دارای اهداف متفاوت هستند

در حالی که هدف از هر دو روش، بهبود بدن بیمار از لحاظ ظاهری است، فلسفه‌های کلیدی که آموزش، تحقیق و اهداف مربوط به نتایج بیمار را هدایت می‌کنند، متفاوت هستند.

عمل زیبایی: متمرکز بر ظاهر

روش‌ها، تکنیک‌ها و اصول این روش، به طور کامل بر افزایش ظاهر بیمار تمرکز دارد. بهبود تقاضای زیبایی شناسی، تقارن و نسبت اهداف کلیدی است. این جراحی را می‌توان در تمام قسمت‌های سر، گردن و بدن انجام داد. اگر که ناحیه‌های مورد نظر بی‌عیب و نقص باشند، جراحی کاملا انتخابی است. جراحی زیبایی توسط پزشکان از انواع زمینه‌های پزشکی، از جمله جراحان پلاستیک انجام می‌شود.

دامنه عمل زیبایی شامل موارد زیر است:

  • جوان سازی صورت: لیفت صورت، لیفت چشم، لیفت گردن، لیفت ابرو
  • جوان سازی پوست: لیزر، تزریق بوتاکس، انواع فیلر ها
  • زیبایی صورت: رینوپلاستی، چانه، و یا بهبود چهره
  • زیبایی سینه: بزرگ کردن، لیفت، کوچک کردن
  • زیبایی بدن: لیپوساکشن، لیپوماتیک، ویزر لیپو

جراحی پلاستیک: متمرکز بر درمان نقص‌ها و بازسازی عملکرد و ایجاد ظاهری عادی

جراحی پلاستیک به عنوان یک روش جراحی اختصاص داده شده به بازسازی نقص‌های صورت و بدن که به علل اختلالات مادرزادی، تروما، سوختگی و بیماری ایجاد شده‌اند. جراحی پلاستیک در جهت اصلاح نواقص ناکارآمد بدن و بازگردانی به حالت طبیعی آن است.

کاربردهای گرافت و فلپ در جراحی پلاستیک

گرافت (Graft): گرافت به انتقال بافتی مثل پوست یا استخوان از یک ناحیه بدن به ناحیه‌ای دیگر گفته می‌شود، بدون اینکه خونرسانی اولیه خود را حفظ کند. این بافت باید از طریق انتشار مواد مغذی از بافت‌های اطراف تغذیه شود.

کاربردها:

  1. ترمیم سوختگی‌ها: پوشش دادن سطوح وسیع پوست آسیب‌دیده.
  2. بازسازی استخوانی: ترمیم شکستگی‌های پیچیده یا بازسازی استخوان از دست رفته.
  3. ترمیم نقایص پوستی: پر کردن نواحی از دست رفته پوست.

فلپ (Flap): فلپ شامل انتقال بافت به همراه عروق خونی آن به ناحیه جدید است، بنابراین خونرسانی آن حفظ می‌شود و برای ترمیم بافت‌های پیچیده و حجیم مناسب است.

کاربردها:

  1. بازسازی بعد از جراحی تومور: ترمیم نواحی بزرگ پس از برداشتن تومورها.
  2. ترمیم زخم‌های مزمن: درمان زخم‌هایی که به روش‌های دیگر بهبود نمی‌یابند.
  3. جراحی ترمیمی پستان: بازسازی پستان پس از ماستکتومی.

تکنیک‌های جراحی زیبایی پا

 

  • لیپوساکشن پا

یکی از رایج‌ترین روش‌های جراحی زیبایی پا، لیپوساکشن است که برای کاهش چربی‌های موضعی پاها استفاده می‌شود. این تکنیک شامل حذف چربی‌های اضافی از نواحی مانند ران‌ها، ساق پا و مچ پا با استفاده از مکش است. لیپوساکشن پا به بهبود تناسب و فرم پاها کمک کرده و ظاهری صاف‌تر و متناسب‌تر به پاها می‌بخشد.

 

  • لیزر لیپولیز

لیزر لیپولیز یک روش غیرجراحی است که با استفاده از لیزر برای ذوب چربی‌های موضعی در پاها استفاده می‌شود. این تکنیک شامل استفاده از یک فیبر نوری باریک است که به داخل چربی‌ها وارد شده و با انتشار انرژی لیزر، چربی‌ها را ذوب می‌کند. سپس چربی‌های ذوب شده به صورت طبیعی از بدن دفع می‌شوند. این روش برای افرادی که تمایل به انجام جراحی ندارند و به دنبال راه‌حلی کم‌تهاجم هستند، مناسب است.

 

  • اسکلت‌تراپی

اسکلت‌تراپی یک تکنیک پیشرفته برای بهبود ظاهر پاها است که شامل تزریق مواد پرکننده مانند اسید هیالورونیک به نواحی مختلف پاها می‌شود. این روش برای بهبود حجم و فرم پاها، رفع چین و چروک‌ها و بهبود ساختار کلی پاها استفاده می‌شود. اسکلت‌تراپی به عنوان یک روش غیرجراحی و کم‌تهاجم، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

 

  • کاشت پروتز پا

کاشت پروتز پا یکی دیگر از تکنیک‌های جراحی زیبایی پا است که برای افزایش حجم و تغییر شکل پاها استفاده می‌شود. این روش شامل قرار دادن پروتزهای سیلیکونی در نواحی مختلف پاها است. پروتزهای پا به ایجاد ظاهری پرتر و متناسب‌تر کمک کرده و نواحی کم‌حجم و ضعیف پاها را بهبود می‌بخشند.

 

  • جراحی اصلاحی استخوان

برای افرادی که مشکلات استخوانی در پاهای خود دارند، جراحی اصلاحی استخوان می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. این جراحی شامل تصحیح و تراز کردن استخوان‌های پا به منظور بهبود ظاهر و عملکرد پاها است. جراحی اصلاحی استخوان می‌تواند به رفع مشکلاتی مانند پاهای کمانی یا زانوهای ضربدری کمک کند.

 

نمونه هایی از عمل جراحی پلاستیک:

  • جراحی بازسازی قسمت‌های آسیب دیده‌ی ناشی از سوختگی
  • بازسازی نقص مادرزادی مانند: شکاف کام
  • جراحی ترمیم اسکار
  • بازسازی سینه
  • جراحی دست

مراقبت های پس از جراحی‌ های زیبایی صورت

اکثر جراحی های زیبایی نیازی به ریکاوری و ماندن در بیمارستان ندارند. بعضی از جراحی‌ ها به اصطلاح سرپایی انجام می شوند و فرد پس از اتمام جراحی مرخص می‌شود. در موارد خاص هم نیاز است فرد چند ساعت در بیمارستان مانده و سپس برای ترخیص اقدام کند. با این حال در بیشتر جراحی‌ ها فرد باید پس از یک هفته برای برداشتن بخیه‌ ها مجددا مراجعه کند. همچنین لازم است در دوره نقاهت بعد از جراحی از مصرف خود سرانه هرگونه دارو خودداری کنید و رژیم غذایی مطابق با دستور پزشک مصرف شود.

سوالات متداول جراحی پلاستیک

۱٫فرآیند مشاوره پیش از جراحی پلاستیک چگونه است؟

در مشاوره پیش از جراحی، جراح به بررسی نیازها و انتظارات شما می‌پردازد، تاریخچه پزشکی شما را بررسی می‌کند، و گزینه‌های درمانی مناسب را پیشنهاد می‌دهد. همچنین، درباره فرآیند جراحی، ریسک‌ها و مراحل بهبودی صحبت می‌شود.

۲٫ چه مدت زمان برای بهبودی پس از جراحی پلاستیک لازم است؟

زمان بهبودی بستگی به نوع جراحی دارد. برای برخی جراحی‌ها ممکن است چند روز تا چند هفته زمان بهبودی لازم باشد، در حالی که جراحی‌های پیچیده‌تر ممکن است به چند ماه زمان برای بهبودی کامل نیاز داشته باشند.

۳٫ آیا نتایج جراحی پلاستیک دائمی هستند؟

نتایج بسیاری از جراحی‌های پلاستیک طولانی‌مدت هستند، اما عوامل مختلفی مانند سن، سبک زندگی و تغییرات وزنی می‌توانند بر دوام نتایج تأثیر بگذارند. ممکن است نیاز به جراحی‌های تکمیلی یا نگهداری‌های دوره‌ای وجود داشته باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
این پست توصیه می شود

نظرات