مراقبت های بعد از عمل جراحی فتق

در جراحی شکم

عمل جراحی فتق

عمل جراحی فتق یک عمل جراحی نسبتاً آسان می باشد،
هر چند این عمل، جراحی دشواری نمی باشد. ولیکن پس از جراحی و برای راحتی و جلوگیری از دردهای ثانویه موارد زیر مورد توصیه می باشد.

چه چیز باعث فتق می شود؟

دیواره شکم به طور طبیعی دارای مناطقی می باشد که احتمال ضعیف شدن آن ها وجود دارد . فتق امکان دارد بر اثر وارد شدن فشار زیاد به این قسمت های دیواره شکم ، افزایش سن ، جراحت ، یک برش یا زخم کهنه یا یک ضعف مادر زادی  بروز کند. هر کس در هر سنی امکان دارد به فتق دچار شود . بیشتر موارد فتق در کودکان مادرزادی نیز می باشد. در بزرگسالان ، یک ضعف طبیعی یا فشار ناشی از بلند کردن اجسام سنگین ، سرفه های شدید و مداوم ، مشکل در اجابت مزاج یا دفع ادرار باعث شده تا دیواره شکم ضعیف یا گسسته شود .

مراقبت های بعد از عمل جراحی فتق

تغذیه

از چند ساعت پس از جراحی شما می توانید نوشیدن مایعات را شروع کنید. در ضمن اگر مشکل خاضی مانند استفراغ یا حالت تهوع نداشتید، قادرید که خوردن غذاهای معمولی را نیز آغاز کنید. البته به یاد داشته باشید که در بعضی موارد بسته به تشخیص پزشک متخصص غذا خوردن عدیتان به تعویق خواهد افتاد. هم چنین در رژیم غذاییتان، از خوردن غذاهایی که ایجاد یبوست می کنند، حداقل برای ۱۰ تا ۱۵ روز بپرهیزید.
سعی کنید پس از عمل در رژیم غذاییتان از سبزیجات تازه و هم چنین انجیر خشک بهره ببرید. این غذاها باعث به کار افتادن بهتر شکم می شوند.

حمام و پانسمان پس از عمل جراحی فتق

اگر که زخم عمل ترشحی نداده باشد، دو روز پس از جراحی می توانید پانسمان را باز کنید و به حمام بروید. باید به یاد داشته باشید که در هفت روز اول پس از عمل نباید روی زخم لیف حمام یا هر نوع فشار شدید دیگری وارد کنید. چرا که احتمال باز شدن بخیه وجود دارد.

راه رفتن و کار کردن

راه رفتن بعد از عمل فتق نه تنها بد نیست بلکه توصیه هم می شود، و پس از ترخیص قادر خواهید بود به همراه ماشین شخصی و خانوادتان به منزل بروید. به طور کلی می توان گفت بهتراست کارهایی که نیاز به زور زدن دارند را برای مدتی متوقف کنید. ما برای کارهای دفتری و یا اداری ۲ هفته، و برای کارهای سنگین و یدی دو ماه استراحت را توصیه می کنیم.

رانندگی

پس از حدود ۳،۴ روز می توانید پشت ماشین بنشینید، ولی توجه داشته باشید که مدت رانندگیتان نباید طولانی شود. و برای مسیرهای طولانی بهتر است فرد دیگری این مسئولیت را قبول کند.

رابطه جنسی

تاحدود یک هفته پس از عمل نباید رابطه ی جنسی داشته باشید. هم چنین پس از یک هفته و در حین رابطه اگر احساس درد شدید در ناحیه مورد جراحی و یا بیضه ها احساس کردید، باید رابطه را فوراً متوقف سازید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 28 میانگین: 3.4]
این پست توصیه می شود

نظرات