جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا یک جراحی مهاجم است که در آن، با استفاده از برش‌های کوچک و ابزارهای تخصصی کیسه صفرا بیمار را حذف می‌کنند.

کیسه صفرا، صفرا را ذخیره می‌کند که مایع تولید شده در کبد است. کیسه صفرا، صفرا را به روده کوچک آزاد می‌کند تا به تجزیه و جذب چربی‌های خورده شده کمک کند. هضم عادی مواد غذایی بدون کیسه صفرا امکان پذیر است. حذف کیسه صفرا در صورتی که ملتهب یا دچار بیماری شود، یک گزینه درمانی است.

کیسه صفرا

کیسه صفرا

کیسه صفرا و عملکرد آن

کیسه صفرا برای بقای انسان به طور کامل ضروری نیست. کیسه صفرا یک عضو از سیستم صفراوی انسان است که در تولید، نگهداری و انتقال صفرا نقش دارد. صفرا یک مایع قهوه‌ای مایل به زرد است که توسط کبد تولید می‌شود و برای تخریب و هضم غذاهای چرب در روده کوچک استفاده می‌شود. کیسه صفرا در زیر لوب چهارم کبد و چسبیده به آن در طرف راست و بالاي شکم قرار گرفته است.

یک لوله باریک به نام مجراي سیستیک، کیسه صفرا را به مجراي اصلی کبد وصل می‌کند. صفرا که در کبد ساخته شده و در هضم غذا نقش مهمی به عهده دارد توسط مجرای اصلی صفرا یا کلدوك، وارد قسمت اول روده باریک می‌شود. کیسه صفرا یک مخزن ذخیره برای صفرا نیست. صفرا مرتباً در کبد ساخته می‌شود. پس از خوردن غذا، کیسه صفرا منقبض شده و صفرا را در داخل روده تخلیه می‌کند.

این انقباض در اثر تحریک هورمونی توسط هورمون کله سیستوکینین انجام می‌شود. ترکیب اصلی صفرا را کلسترول، بیلی روبین و نمک های صفراوی تشکیل می‌دهند. تعدادی از مشکلات و بیماری‌ها وجود دارد که می‌تواند بر کیسه صفرا تأثیر بگذارد.جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

کیسه صفرا

کیسه صفرا

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا شایع‌ترین نوع عمل جراحی حذف کیسه صفرا است. این عمل به طور رسمی به عنوان کولسیستکتومی لاپاروسکوپی شناخته می‌شود. جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا (کولسیستکتومی) کیسه صفرا و سنگ‌های صفراوی را از طریق چندین برش کوچک (شکاف) در شکم دفع می‌کند. عمل جراحی کیسه صفرا به ‌طور کلی به دو روش باز و جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا انجام می‌شود.

در روش باز با برش پوستی معمولاً زیر دنده‌ها در سمت راست، کیسه صفرا و سنگ‌ها خارج می‌شود. در روش جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا، چند سوراخ کوچک حدود یک تا ۱.۵ سانتی‌متری در پوست شکم ایجاد شده و عمل جراحی از این طریق انجام می‌شود. عمل جراحی کیسه صفرا خصوصاً در بین خانم‌ها بسیار شایع است. با انجام این عمل جراحی علاوه بر از بین بردن درد از بروز عوارض ذکر شده و همچنین سرطان کیسه صفرا جلوگیری می‌شود. برای این جراحی که معمولاً ۲ ساعت یا کمتر طول می‌کشد، نیاز به بیهوشی عمومی دارید.

 

لاپاروسکوپی کیسه صفرا

دلیل اصلی از بین بردن کیسه صفرا، وجود سنگ‌های صفراوی cholelithiasis و عوارض ناشی از آن است. سنگ‌های صفراوی در داخل کیسه صفرا از مواد موجود در صفرا تشکیل می‌شوند. آنها می‌توانند به اندازه یک دانه شن یا یک توپ گلف کوچک باشند. اگر علائم زیر را دارید، ممکن است به این نوع جراحی نیاز داشته باشید:

دیسکینزی صفراوی که وقتی که کیسه صفرا به علت نقص به درستی تخلیه نمی‌شود، اتفاق می‌افتد.
زمانی که سنگ‌های صفراوی به مجرای صفراوی مشترک منتقل می‌شوند و به طور بالقوه باعث انسداد می‌شود که از تخلیه کیسه صفرا و بقیه درخت صفراوی جلوگیری می‌کند
کولسیستیت که التهاب کیسه صفرا است
پانکراتیت که التهاب لوزالمعده و مربوط به سنگ‌های صفراوی است
جراحی لاپاروسکوپی کیسه صفرا به‌خاطر کوچک‌تر بودن محل جراحی، برای عمل این عضور پیشنهاد می‌شود. برش‌های کوچک‌تر خطر ابتلا به عفونت، خونریزی و زمان بهبود را کاهش می‌دهد.

ریسک‌ جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

هر روش جراحی برخی از خطرات و عوارض مهم را حمل می‌کند، اما عوارض معمولاً برای کولسیستکتومی لاپاروسکوپی نادر هستند. پزشک شما یک معاینه فیزیکی کامل انجام داده و سابقه پزشکی را قبل از انجام عمل جراحی بررسی می‌کند. این حالت به کم کردن خطرات کمک می‌کند. خطرات حذف لاپاراسکوپی کیسه صفرا عبارت‌اند از:

آلرژیک یا واکنش جانبی به بیهوشی یا داروهای دیگر
خون‌ریزی
لخته شدن خون
آسیب به عروق خونی
مشکلات قلب، مانند ضربان قلب سریع
عفونت
آسیب به مجرای صفراوی، کبد یا روده کوچک
پانکراتیت

آماده شدن برای جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

قبل از عمل جراحی، آزمایش‌های مختلف انجام می‌شود تا مطمئن شوید که به اندازه کافی سالم و برای عمل جراحی آماده هستید. این آزمایشات عبارت‌اند از:

آزمایش خون
آزمایش‌های تصویربرداری از کیسه صفرا
معاینه کامل فیزیکی
بررسی تاریخچه پزشکی
در صورت استفاده از داروها، از جمله داروهای بدون نسخه (OTC) یا مکمل‌های غذایی، به پزشک خود بگویید. ممکن است مجبور باشید قبل از جراحی مصرف داروهای خاصی را متوقف کنید. همچنین اگر باردار هستید یا فکر می‌کنید که می‌توانید باردار شوید، به پزشک خود این مورد را اطلاع دهید. دکتر شما به شما دستورالعمل‌های کامل در مورد آماده سازی برای عمل جراحی می‌دهد.

چه اتفاقی بعد از حذف کیسه صفرا رخ می‌دهد؟

علائم مربوط به خوردن پس از عمل جراحی حذف کیسه صفرا خفیف و نادر است، اما شاید مبتلا به اسهال شوید. شما بعد از به هوش آمدن، احساس خوبی خواهید داشت. پزشک به شما در مورد زمان لازم برای آماده شدن فعالیت‌های طبیعی و روزمره، آموزش می‌دهد. به طور معمول بازسازی و بازگشت به فعالیت‌های معمول، معمولاً حدود یک هفته طول می‌کشد.

مزایا و معایب لاپاراسکوپی

به عنوان مثال چسبندگی یکی از مشکلاتی است که پس از عمل جراحی باز ممکن است برای فرد ایجاد شود، اما در لاپاراسکوپی چون شکم باز نمی‌شود، در معرض هوای محیط قرار نمی‌گیرد و بافت بدن با لوازمی که هنگام عمل استفاده می‌شود تماس ندارد، چسبندگی خیلی کمتری ایجاد می‌کند.

یکی از فواید لاپاراسکوپی کوچک بودن اسکار عمل (جای زخم) است، به عنوان مثال اگر عمل جراحی بستن لوله‌های رحم به روش جراحی باز انجام شود، باید برش جراحی حداقل به اندازه هفت تا هشت سانتی‌متر ایجاد شود، اما در این روش با دو سوراخ نیم سانتی‌متری تا حداکثر یک سانتیمتری می‌توان عمل را انجام داد. با توجه به این که در روش لاپاراسکوپی اسکار عمل کوچک‌تر از جراحی باز است، انتظار می‌رود عوارض و مشکلات پس از عمل نیز کمتر باشد.جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا
این مسئله هم از نظر زیبایی به نفع بیمار است و هم به او کمک می‌کند پس از جراحی خیلی سریع‌تر به زندگی روزمره برگردد و کارهای عادی را از سر بگیرد. احتمال عفونت نیز در این روش بسیار کمتر است. همچنین در روش جراحی باز، داخل شکم به خوبی روش لاپاراسکوپی روشن نمی‌شود و چون اعضای بدن روی هم قرار گرفته‌اند، ممکن است خیلی از بافت‌ها به خوبی دیده نشود، اما این مشکلات در لاپاراسکوپی وجود ندارد.

البته باید گفت دمیدن گاز داخل شکم که در روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود، برای برخی افراد خطرناک است، بنابراین افرادی که زمینه بیماری‌های قلبی یا تنفسی دارند، نباید از این روش استفاده کنند. با توجه به این که این روش ممکن است برای برخی افراد و به خصوص مبتلایان به بیماری‌های خاص، دردسرساز شود، باید نسبت به این مورد نیز دقت داشته باشید.

افرادی که به بیماری‌های قلبی یا بیماری‌های انسدادی ریه مبتلا هستند، نباید از این روش استفاده کنند؛ بنابراین لاپاراسکوپی برای افرادی که مشکل خاصی ندارند، سالم و در سنین مناسب هستند، هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی‌کند. انجام عمل جراحی به روش لاپاراسکوپی در سنین بالای ۶۰ سال چندان مناسب نیست. البته افرادی که تصمیم می‌گیرند از این روش استفاده کنند، باید به یک پزشک متخصصی مراجعه کنند که در این زمینه تبحر و مهارت دارد. پزشکی که عمل لاپاراسکوپی را انجام می‌دهد، حتماً باید دوره‌های خاصی را گذرانده و در این زمینه مهارت کافی داشته باشد، چون این عمل بر خلاف این‌که برای بیمار راحت و به نفع اوست، برای پزشک جراح کاری نسبتاً دشوار است