جراحی پلک

جراحی پلک

در عمل جراحی پلک ها، پوست اضافه ی پلک پایین یا بالا و چربیهای زیر آن خارج می شود. برش ها معمولا در خط های موجود بر روی پوست ایجاد می شود. در صورتی که پوست بیش از حد نرمال برداشته شود، یا گوشه ی خارجی پلک به صورت مثلث برداشته شوند، پوست کشیده خواهد شد و پلک نازکتر می شود. این شکل در میان بیماران به نام حالت گربه‌ای شناخته شده است. در حالت مذکور خطوط برش از نزدیک مشخص می شوند. چرا که آخرین برش در گوشه خارجی چشم روی خط های طبیعی صورت بیمار ایجاد نمی شود. پس باید توجه داشت که خط برش در چشم های گربه ای احتمالاً بدون آرایش تاحدودی مشخص می باشد. البته این خط را هم می توان با کمک لیزر محو کرد. اما اگر بیمار پوست مناسبی نداشته باشد ممکن است خط آخر باقی بماند.

 

جراحی پلک تهاجمی است یا غیرتهاجمی؟

جراحی پلک نباید خیلی به صورت تهاجمی انجام پذیرد. چون که باعث باقی ماندن اسکار و جای زخم بر روی صورت می شود. علاوه براین، جراحی غیر اصولی می تواند باعث شود چشم ها موقع خواب به طور کامل و راحت بسته نشوند. که باعث خشکی چشم خواهد شد.

در این حالت بیمار مجبور میشود هنگام خواب پد مخصوص روی چشم گذارد و همچنین از اشک مصنوعی استفاده کند. پس برای پیشگیری از اینگونه عوارض باید از عمل پلک به صورت تهاجمی اجتناب کرد.
از طرف دیگر، بعضی از متخصصان فقط پوست پلک را بر می دارند و قسمت های دیگر پلک را دست نمی زنند. این کار هر چند کم خطرتر است، ولی باید بافت زیری پوست و چربی نیز محو شوند تا بیرون زدگی پلک خود را نشان ندهد.

در پلک پایین می توان مقداری از زیر پوست را تخلیه کرد و این کار را تا خطوط خنده نیز ادامه داد. بعد از برداشتن پوست و خالی کردن چربی پوست کشیده می شود تا جایی که می توان خط خنده را بدون نیاز به ژل و یا تزریق بوتاکس از بین برد. پلک پایین معملاً برش های بسیاری دارد. باید توجه داشت که اگر برش نزدیک به مژه های چشم باشد می تواند باعث انقباض عضلات آن ناحیه شود. هم چنین اگر برش در داخل چشم باشد و به خوبی جوش نخورد، باعث برگشت مژه ها داخل چشم می شود.

 

 

عوارض جراحی پلک

تنها عارضه قطعی این جراحی، کبودی بعد از عمل می باشد. که می توان با استفاده از کرم های مخصوص و عینک آفتابی و اجتناب از قرار گرفتن جلوی نور مستقیم آفتاب مدت آن را به حداقل رساند. طول مدت بهبودی و نقاحت بعد از عمل کاملاً به نوع پوست بیمار، و البته کیفیت جراحی مرتبط است.

افرادی که دارای پوست اضافی و چربی بیرون زده زیر پلک و پف چشم می باشند. بهترین کاندید این نوع جراحی به حساب می آیند. بعضاً افتادگی پلک به میزانی زیاد است که حتی روی بینایی شخص نیز اثر می گذارد.

این عمل عموماض برای سنین بالا است ولی جوانان نیز میتوانند از مزایای این عمل برخوردار شوند. در ساده ترین کلام بلفاروپلاستی را می توان یک عمل جراحی زیبایی برای فرم دهی چشم ها و بهبود ظاهری پلک ها تعریف کرد. واژه بلفاروپلاستی از دو کلمه “بلفارون” و “پلاست” تشکیل شده است، اولی به معنای پلک و دومی به معنای ساختن. پس می توان از آن به عنوان عمل بازسازی پلک نیز نام برد.

جراحی پلک چه مزایایی دارد؟

در ابتدا جراح پلک، برش را با توجه به نوع جراحی پلک در قسمت مورد نظر ایجاد می کند سپس پوست اضافه پلک و پف پشت چشم را بر می دارد. تا بتواند به بافت ها و چربی های اضافی پوست دسترسی داشته باشد. پس از برداشتن پوست و کیسه های چربی محل برش زده بخیه زده می شود و جراحی تمام می شود.
نمی توان زمان دقیقی برای مدت زمان انجام جراحی پلک در نظر گرفت، زیرا بستگی به گستردگی جراحی دارد و زمان مشخصی ندارد. نتیجه جراحی زیبایی پلک بلافاصله پس از عمل مشخص نیست و به چند هفته زمان نیاز دارد تا نتیجه نهایی مشخص گردد.

چرا بلفاروپلاستی انجام دهیم؟

پر کاربردترین موارد استفاده از عمل جراحی پلک در موارد زیر است:

  • بهبود و از بین بردن مشکلات ساختمانی پلک ها (ممکن است این مشکلات در سنین پایین نیز ایجاد شوند)
  • بازسازی پلک ها بعد از عمل های طاقت فرسایی از قبیل سرطان و یا مشکلات زیبایی ناشی از حوادث
  • برای از بین بردن علائم پیری و افتادگی و حالت خستگی چشم ها
  • حذف پف اضافه پلک ها برای دیده شدن بهتر چشم
  • از بین بردن چربی های اضافی در زیر پلک ها
  • بهبود و از بین بردن افتادگی پلک ها

بهترین کاندیدای جراحی پلک

اگر اطراف چشم‌هایتان پوست اضافی داشته باشد و افتاده به نظر برسد، جراحی پلک در کرج انتخاب بسیار خوبی برای جوانسازی صورت می باشد. دلیل پف کردن چشم‌ ها می‌تواند ناشی از آلرژی، ژنتیک و بالا رفتن سن  باشد. به این علت پیش از اقدام برای جراحی باید اطمینان داشته باشید که افتادگی و تورم ناشی از افزایش سن است. بسیاری از افراد که سن کمی دارند اما دچار افتادگی ژنتیکی پلک هستند جراحی پلک (بلفاروپلاستی) را انجام می دهند که هیچ عوارضی هم ندارد. اما اگر پلک شما دچار افتادگی نیست و ایرادی ندارد دلیلی برای انجام جراحی وجود ندارد.

اقدامات پیش از جراحی پلک

علاوه بر جلسات مشاوره که پیش از عمل بلفاروپلاستی توسط دکتر متخصص باید صورت گیرد. معاینات پزشکی دیگری مانند معاینه اعصاب چشمی، بررسی بیرون زدگی یا نزدگی غدد خارجی اشکی، شلی و سفتی پلک. و همچنین معاینه عمومی چشم ها جهت اطمینان از عدم وجود مشکلات عمومی چشمی مانند:
خشکی چشم، بلفاریت، میدان دید بیمار و … که ممکن است با این عمل تشدید شوند، نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
هم چنین مانند سایر عمل های جراحی، از حداقل دو هفته قبل از عمل، باید مصرف هرگونه دارو پزشک جراح در میان گذاشته شود.

مراقبت های پس از جراحی پلک 

پزشک دستورات مربوط به مراقبت بعد از جراحی را به بیمار اطلاع می‌دهد. به عنوان مثال بیمار باید  بعد از جراحی آنتی بیوتیک را هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی روی چشم ها مصرف کند. پزشک از بیمار می‌خواهد تا استراحت کند، تا به چشم ها فشار وارد نشود و تا چند روز بعد از عمل کمپرس سرد روی پلک‌ها بگذارد. فعالیت فرد باید حد کمترین حد خود برسد تا ورم، کبودی، ناراحتی و عوارض پس از عمل بهبود یابد. بیمار بعد از گذشت ۴۸ ساعت می‌تواند به فعالیت های روزمه خود بپردازد، اما ورزش کردن یا بلند کردن اشیاء سنگین تا حداقل یک هفته اکیدا ممنوع می باشد. 

 

سوالات متداول

  1. جراحی پلک چیست؟
    جراحی پلک یک روش جراحی است که برای اصلاح مشکلات پلک‌ها استفاده می‌شود. این جراحی می‌تواند شامل برداشتن پوست اضافی، ایجاد پلک جدید، تقویت پلک ضعیف یا ترمیم پلک‌های آسیب دیده باشد.
  2. چرا نیاز به جراحی پلک وجود دارد؟
    جراحی پلک ممکن است برای رفع مشکلاتی مانند پلک‌های بزرگ، پلک‌های بی‌نمایش، تاری دید، پلک‌های آسیب دیده یا توقف کارکرد پلک‌ها مورد نیاز باشد. همچنین، برخی افراد به دلیل عوامل زیبایی‌شناختی نیز به جراحی پلک روی می‌آورند.
  3. آیا جراحی پلک مخاطرات خاصی دارد؟
    همانند هر جراحی دیگری، جراحی پلک نیز ممکن است مخاطرات مربوط به عفونت، خونریزی، تحریک چشم و تحریک مجاری اشکی داشته باشد. همچنین، در برخی موارد، نتایج غیرمطلوب مانند عدم تقویت کامل پلک یا تغییر در استحکام پلک ممکن است رخ دهند.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
این پست توصیه می شود

نظرات